Alesya Dobysh

“Met zijn gave om de verschillende stijlen van zijn achtergrond binnen hedendaagse academische dans te integreren, is Evangelos, of V zoals we hem noemen, een regelrechte bruggenbouwer. En met de milde humor die hij aan beweging geeft en ontfutselt, maakt hij van het lichaam een verbroederaar die muren omver werpt en schotten neerhaalt, niet alleen tussen genres en stijlen, ook tussen mensen.”

Guilherme Miotto / Heleen Volman – Corpo Máuina Society

Alesya Dobysh (Moskou, 1990) ontwikkelde zich vanuit de internationale battle scene van veelzijdige danseres tot nieuwsgierige choreografe. Na haar verhuizing naar Nederland (2018) inspireerde ze hier de  club-scene en danste in voorstellingen van o.a. Simon Bus en NDT-danseres Lea Ved. In Corona-tijd creëerde ze haar eerste solo Stop Making Sense in nauwe samenwerking met Corpo Máquina Society, waarvoor ze een daverend juryrapport ontving van de SoloDuo Competitie Keulen.

Nadat zij zich vanuit de battle cultuur in Moskou ontwikkelde als professionele danseres en na talloze overwinningen op internationale concoursen vestigde Alesya Dobysh zich in Eindhoven. Daar blaast ze de club scene nieuw leven in. Vanuit haar gedrevenheid maakte Alesya zich stijlen eigen als house, jazz-fusion, hip-hop en breaking evenals hedendaagse moderne basistechnieken. Met precisie, muzikaliteit, subtiliteit en esthetische vormen weet ze hieraan steeds haar eigen draai te geven.

September 2020 sloot ze zich aan bij Corpo Máquina Society, het choreografisch platform waarmee artistiek leider Guilherme Miotto jonge makers uit de urban scene stimuleert in hun nieuwsgierigheid naar theatraliteit en theatrale vormen. Het zoeken van Alesya naar haar taal in een cross over van house, jazz-fusion, hip-hop, breakdance en hedendaagse moderne dans past zeer goed in het palet van werk dat Corpo Máquina wil stimuleren.

Alesya is geïnteresseerd in theatrale voorwaarden en voelt  zich gevoed door de manier waarop Guilherme Miotto woorden geeft aan wat zij met beweging doen, hoe hij haar beweging analyseert, contextualiseert en met haar het palet van theatrale mogelijkheden doorgrondt. Ook de andere Corpo Máquina makers inspireren Alesya met hun aanpak en overwegingen. Al pionierend bevragen ze elkaar en (elkaars) gevestigde sets van waarden. Hiermee lukt het Alesya o.a. haar virtuositeit dienstbaar te maken aan concepten en de theatraliteit ervan te versterken.

Alesya’s solo Stop Making Sense ging in première in september 2021. Het duet tussen Alesya en componist Max Frimout Sonus Motus ging in première in 2022 in de Nieuwe Veste .

Voor Corpo Máquina Society en de Corpo Máquina-makers is het glashelder dat wat we hedendaagse dans noemen relevant en levend blijft als het zich voedt met de energie, intuïtie en authenticiteit van urban dance vormen die verankerd zijn in de persoonlijke ervaring van dansers/makers en ieders uniciteit als fundament beschouwen.

Corpo Máquina Society gelooft in de magnetiserende werking van nieuwsgierigheid, vertrouwen en daadkracht. We zijn ervan overtuigd dat kunstenaars die willen delen om hun werk sterker te maken elkaar vinden. Het bij elkaar brengen van verschillende uitgangspunten, invalshoeken, kwaliteiten en niveaus zien wij als wezenlijk voor een nieuwe gemeenschappelijkheid. We voelen ons het tegendeel van een scoutende organisatie.

Lees meer over Stop Making Sense
Lees meer over Sonus Motus