choreografie en dans Simon Bus en Roy Overdijk / toneelbeeld en lichtontwerp Erik van de Wijdeven / soundscape Laura Kampman / coaching Guilherme Miotto
Met Febris brengt Simon Bus een ode aan de koorts. ‘Mijn eerste hallucinatoire ervaring’ zegt hij over de koortsdromen die hij als kind had. Paniek en angst met daartegenover de intense en bizarre roes van het ijlen. Beklemmend en bevrijdend. In de Romeinse mythologie is Febris de godin die de koorts belichaamt. Samen met danser Roy Overdijk (The Ruggeds) levert Simon zich over aan haar krachten. Al badend in het koortszweet, in een broeierige intimiteit en een mentale ruimte vol psychedelische beelden verdubbelen hun ledematen zich voor onze ogen. Dit wil je niet meemaken. En toch is daar steeds het verlangen naar nog eens, en nog eens….
In Simons werk gaan sereniteit én relativering samen. Startend vanuit verhalende thema’s brengt hij in zijn creatieprocessen gaandeweg een abstractie die rust geeft en tegelijkertijd uitnodigt tot verontrusting. Beweging zet hij in om ruimte te creëren voor associaties. Eerder dan een kwaliteit om je voor op de schouders te kloppen, blijken virtuositeit en extreme fysieke mogelijkheden daarbij een bron van humor en betrekkelijkheid.
Vanuit zijn wonderlijk buigzame lichaam ontwikkelde Simon als B-boy een authentieke bewegingstaal waarmee hij blijft experimenteren. Breakdance is voor hem synoniem met uniciteit en originaliteit. Zijn B-boy naam Statue verraadthet bijzondere gevoel voor beeld dat hij naar de dans meeneemt. De komende jaren verdiept Simon zijn makerschap onder de vleugels van Corpo Máquina.