(scroll down for English)
Gefallen – premiere 01/05/2014 te Korzo Theater in Den Haag.
(Recensie – Dance Europe – geschreven door Ali Mahbouba)
Braziliaan Guilherme Miotto stelt de enorme urban dans techniek van zijn twee dansers (Menno van Gorp en Joey Schrauwen) volledig ten dienste van het uitdrukken van een theatrale context. Op deze manier kwalificeert street dance zich als theatrale kunstvorm. Gefallen heeft een gevoeligheid voor moderne dans, waar urban dans moves op een waarachtig innovatieve en fantasierijke manier is ontleed en gedeconstrueerd. We zien hier namelijk geen uitslovende trucs, uitgevoerd met veel bravoure. Liever het tegenovergestelde. Het stuk is vol van ongemak terwijl de dansers herhaaldelijk wankelen en vallen, alsof ze alle grip op hun lichamen hebben verloren (des te meer indrukwekkend hoe zij de controle houden die nodig is tijden een “uitval”, te midden van het uitvoeren van een breakdance beweging). Hun bewegingen zijn aangrijpend zenuwachtig, verstijfd en verkrampt, alsof ze willen benadrukken wat in onze ontwikkeling is blijven steken. De gedachte-provocerende boodschap hier is dat onze stedelijke omgeving en groeiende verslaving aan de virtuele wereld ons heeft achtergelaten met pathologische onhandigheid en ontaard van onze fysieke wereld en realiteit.
choreografie Guilherme Miotto / dans Menno van Gorp en Joey Schrauwen / muziek Daan Manneke / licht en decor Peter Missotten / kostuums Jookje Zweedijk / productie Korzo, Maas Theater en Dans, DansBrabant, Podium Bloos & Bodies Anonymous.
English
Gefallen – premiere 01/05/2014 at Korzo Theater in Den Haag
(Review – Dance Europe – written by Ali Mahbouba)
Brazilian Guilherme Miotto puts the tremendous urban dance technique of his two dancers (Menno van Gorp and Joey Schrauwen) wholly to the service of expressing a theatrical context, and so fully qualifying street dance as a theatrical art form. Gefallen has a modern dance sensibility, where urban dance movement is dissected and deconstructed in a wonderfully innovative and imaginative way. For here we see no bravura show-off tricks. Rather the opposite. The piece is full of the awkward as the dancers continually falter and fall, as if they have lost their grip on their bodies (all very impressive in the control needed to “fall out’ in the middle of executing a break dance move). There movement is affectingly jittery, tensed up and cramped, as if to highlight the stunted in our development – the thought provoking message here being that our urban environment and increasing addiction to the virtual world have left us pathologically gauche and out of touch with our physical being and reality
choreography Guilherme Miotto / dance Menno van Gorp and Joey Schrauwen / music Daan Manneke / light and set design Peter Missotten / costume Jookje Zweedijk / production Korzo, Maas Theater en Dans, Dans Brabant, Podium Bloos & Bodies Anonymous.