(scroll down for English)
Selva Selvagem I – Première 10 September 2025 (Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg)
Selva Selvagem I is een groepswerk met vier dansers en twee live muzikanten, de muziekcompositie is geënt op ritme. We gebruiken verschillende slaginstrumenten zoals vibrafoons, Tibetaanse kommen, een set cimbalen, een grote trom, een set “oppervlakken” (metalen plaat, stenen plaat, glazen bord, enz.), kettingen, springtrommels, objecten (glazen flessen, metalen buizen, naalden, spiraalveer, enz.), howling tubes (fluitende plastic buizen), een rain(regen)maker, een set vingercimbalen, een koebel, timbala en Orff instrumenten.
De directe respons van de percussie op de aanraking motiveert de keuze voor deze instrumenten, er kan a.h.w. met de adem van het moment worden gespeeld. Dit kan geen enkel andere instrument op deze manier. Geluiden en bewegingen brengen ons terug in het moment, ze kunnen de verbeelding triggeren in een reeks associaties. We mengen dans en muziek op zo’n intense manier, dat de toeschouwer meegezogen wordt naar een ander universum.
In zijn werk legt Miotto elke actie bloot. Elke stap en manier waarop dans gecreëerd wordt is te volgen. De arbeid wordt niet verborgen. Dat principe voert hij nu door in de live muziek. Met percussie kan dat. De geluiden zijn tastbaar en zichtbaar, volledig blootgesteld in de ruimte kan de toeschouwer het fysieke ontstaan ervan letterlijk stap voor stap volgen. De directheid en transparantie van de percussie maken het des te spannender wanneer de muzikanten (componisten) met de verwachting spelen. Concrete handelingen kunnen ook onverwachts een andere wereld (of beeld) oproepen. Wanneer Pedro en Joaquim met een stok of met hun vingers over een trommel wrijven, kun je daarin ook een gigantische poort in horen die wordt geopend.
Dit principe raakt de kern van wat theater doet, de kloof tussen het materiele en immateriele overbruggen. Een danser brengt haar lichaam in beweging door het te laten trillen tegen de lucht, een percussionist laat objecten trillen en bereikt daarmee de trommelvliezen. Miotto: “Persussionisten komen het dichts bij de essentie van mijn werk (tot nu toe). Ik heb altijd geprobeerd om de lijn te laten vervagen tussen innerlijke en uiterlijke werkelijkheden en denk dat de sonische trillingen van de percussie het dichtst komen bij die ervaring. Er wordt vibratie gecreëerd. Buiten het lichaam vibreert het net zo hard als binnenin het lichaam. Selva Selvagem I (Savage Forest) viert de verstrengeling ervan.
De percussie-instrumenten tenslotte bepalen ook de scenografie, het decor, van Selva Selvagem I. Met als centrale punt de basdrum die op een volle maan lijkt en het midden van de ruimte markeert.
choreografie Guilherme Miotto / performers Daniela Rodrigo, Johnny Lloyd, Guilherme Miotto, Julia Nielsen / muzikanten Joaquim Osório, Pedro Paixāo / foto’s Lisa Oijevaar / productie Corpo Máquina Society
Mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Breda, Gemeente Tilburg.
English
Selva Selvagem I – premiere September 10th 2025 (Theater de nieuwe vorst, Tilburg)
Selva Selvagem I is a groupwork with four dancers and two live musicians. The musical composition is grafted on rhythm. We use a variety of percussion instruments like vibraphones, Tibetan bowls, a set of cymbals, a large drum, a set of “surfaces” (metal disk, stone disk, glass plate, etc.), chains, spring drum, objects (glass bottles, metal pipes, needles, spiral spring, etc.), howling tubes, a rainmaker, a set of finger cymbals, a cowbell, timbala and Orff instruments.
The direct response of the percussion, to the touch, motivates the choice for these instruments. One could almost play with the breath of the moment. No one instrument can manage this with such excellence. Sounds and movement bring us back to the moment, they can trigger the imagination with a series of associations. We mix dance and music so intensely, that the audience is sucked into a different universe.
Miotto’s work exposes every action. One can follow every step and way in which dance is created. The labor isn’t hidden. He continues that principal in the live music. Such a thing is possible with percussion. The sounds are tangible and visible, completely exposed to the space, the audience can witness the physical creation step by step. The direct and transparent creation from the percussion makes it all the more thrilling when the musicians (composers) play with expectations. Concrete actions can also conjure up a different world (or image). When Pedro and Joaquim rub the drum with their fingers or a stick, you can also hear a gigantic gate being opened.
This principle touches the core of what theater does – bridge the gap between the tangible and intangible. A dancer starts to move her body by vibrating against the air, a percussionist makes an object vibrate and uses that to reach the eardrums. Miotto: “percussionists, so far, come closest to my work. I’ve always tried to blur the line between inner and outward realities, and I think that the sonic vibrations of the percussion come closest to that experience. A vibration is created. The body vibrates as much on the outside as it does on the inside. Selva Selvagem I (Savage Forest) celebrates that entanglement.”
The percussion instruments also, eventually, decide the scenography, the scenery, of Selva Selvagem I. With the base drum at the center, which looks like a full moon and marks the center of the space.
choreography Guilherme Miotto / performers Daniela Rodrigo, Johnny Lloyd, Guilherme Miotto, Julia Nielsen / musician Joaquim Osório, Pedro Paixao / photo’s Lisa Ooijevaar / production Corpo Máquina Society
Made possible thanks to Fonds Podiumkunsten, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Breda, Gemeente Tilburg.