(scroll down for English)
Two Boys (premiere 11 maart 2017 – te MaasPodium in Rotterdam)
(Recensie door Ali Mahbouba – Dance Europe Magazine).
Het was een duidelijke waarschuwing voor de vele jonge toeschouwers in de zaal: dit is wat een computer verslaving met je kan doen! Door het einde van het meeslepende, gepijnigde duet Two Boys door Guilherme Miotto, wil je simpelweg wegkijken om aan de drukkende atmosfeer te ontsnappen. Tegelijkertijd ben je volledig gegrepen, net zoals de twee protagonisten, terwijl zij wild trillen op een zwak verlicht podium, achter twee grote doorschijnende schermen die licht breken in rood, blauw en groen – als zijnde gepixeleerde computer displays. De twee hebben geen contact met elkaar, gezien zij volledig opgaan in hun eigen schermen en hun aandacht wordt opgezogen door een virtuele realiteit. Zelfs wanneer ze zichzelf weg proberen te trekken, is het alsof ze door een magnetische kracht terug worden getrokken. Hun fysiek ongemakkelijke bewegingen zijn verkrampt, stuiptrekkend en maakt dat ze regelmatig staan te schommelen op hun benen. Alsof ze willen laten zien wat het inhumane effect is van benauwde situaties voor vele jonge mensen – gekluisterd achter hun computer, met een tekort aan zonlicht en vitamine D. Onze lichamen zijn hier niet voor gemaakt en worden daardoor fysiek verlamd en disfunctioneel. Paradoxaal is het met geweldige precisie en spiercontrole dat Shane Boers en Simon Bus laten zien wat het betekent om de controle over het lichaam te verliezen. Dit alles terwijl zij zichzelf laten vallen midden in hun vlucht van hun ontzagwekkende break-dancing trucs, zoals een handstand of horizontale pirouettes. Miotto laat zien hoe uiterst expressief breakdance kan zijn, verworven door de dienst aan een fascinerend theatraal concept.
choreografie Guilherme Miotto / dans Simon Bus & Shane Broers / muziek Joel Ryan / design Joey Schrauwen / aangevraagd door Maas Theater en Dans
English
Two Boys (premiere 11 march, 2017 – at MaasPodium in Rotterdam)
(review by Ali Mahbouba – Dance Europe Magazine).
It was a stark warning to the many youngsters in the audience: computer addiction can do this to you! By the end of the riveting, tormented duet Two Boys by Guilherme Miotto, you just want to look away, to escape the quashing atmosphere. Yet you are completely hooked, just like the two protagonists, as they tremble wildly on a dimly lit stage behind two large translucent screens that refract light into red, blue and green like pixelated computer displays. The two have no contact with each other, being completely engrossed in their own screens and sucked into a virtual reality. Even when they try to pull themselves away, they are tugged back as if by some magnetic force. Their movement is cramped and convulsed, and they are often faltering on their feet, physically awkward. It’s as if to point out that this de humanising effect is the plight of so many youngsters, cooped up behind their laptops, sunlight deprived and vitamin D deficient. Our bodies were not designed for this, and so are now becoming physically lame and dysfunctional. Paradoxically, it is with amazing precision and muscular control that Shane Boers and Simon Bus depict what is like to lose control of your body as they make themselves fall out mid-flight of their impressive break-dancing feats like handstand or horizontal pirouettes. Miotto shows just how truly expressive break dance can be, employed at the service of a fascinating theatrical concept.
choreography Guilherme Miotto / dance Simon Bus & Shane Boers / music Joel Ryan / light and set design Joey Schrauwen / commissioned by Maas Theater en Dans