Keer op keer nieuwe inhoud aan wat ‘dans maken’ is.
Geleid door de gemeenschappelijke overtuiging dat kunst een bijzonder onderdeel van mens zijn is, van en voor iedereen – en niet alleen voor ‘bijzondere’ mensen -, geeft Corpo Máquina Society keer op keer nieuwe inhoud aan wat ‘dans maken’ is, met een gestage verdieping en betrokkenheid op wat dans voor mensen kan betekenen.
Dit doen we door grenzen vloeibaar te maken. Grenzen zoals die bestaan tussen het sociale en werkzame leven van alledag, autodidacten, onbevangen lichamen en liefhebbers, het kunstvakonderwijs en de professionele kunstenwereld. In de ruimte die we zo creëren, bewerkstelligen we met onze workshops, voorstellingen en projecten keer op keer verrassende ontmoetingen. Ontmoetingen vol van betekenis tussen een keur aan energieën, talen, stijlen, vaardigheden en talenten.
Wanneer we zeggen dat we de kunst, de straat en het systeem met elkaar in dialoog brengen, bedoelen we precies dat: verbinden en ruimte creëren, om kruisbestuivingen te bevorderen tussen stijlen, generaties en werelden. Kruisbestuivingen tussen al die kostbare menselijke kwaliteiten die zich weliswaar ontwikkelen binnen het systeem, de straat of de kunst, maar die doorgaans in hun werking beperkt blijven tot slechts één van de drie.
Terwijl Corpo Máquina Society vasthoudt aan haar overtuiging dat het theater een publieke ruimte is en de kunst een publieke dienst, bedingt het totaal van haar werking niet alleen dat de kunst haar bespiegelende rol behoudt, zich voedt met de kracht van de straat en zich verankert in het systeem, maar biedt ze zichzelf, de straat en het systeem armslag en vooruitzicht op een gezonde en zorgvuldige afstemming op de tijd waarin we leven. En op elkaar.
Guilherme Miotto (1979) is een Nederlandse/Braziliaanse danser/docent/choreograaf. Miotto heeft dans gestudeerd in Brazilië, Rusland, Duitsland en Nederland. Als danser was hij te zien in werken van choreografen: Emio Greco, Bruno Listopad, Krisztina de Chatel (o.a.).
Zijn choreografisch werk heeft de volgende prijzen ontvangen: in 2011 de Grand Prix van Kontrapunkt, de Magnolia Award (Szczecin, Polen) en de Best Film for Camera Rework Award op het Cinedans Film Festival. In 2015 de André Gingras Award ontvangen – deze prijs gaat naar inventieve choreografen die het aan durven om buiten de gevestigde grenzen van de hedendaagse dans te wagen. In 2016 ontving hij de stimuleringsprijs van de gemeente Breda voor uitzonderlijke en veelbelovende talenten. In 2019 ontving hij de grootste theaterprijs van Nederland de Gieskes-Strijbs toneelprijs.
Hij heeft werk gemaakt voor o.a. Festival Boulevard, Festival Circolo, Festival Lieve Stad, Dansgroep Amsterdam, Edinburgh Fringe Festival, CaDance Festival, Fricties Festival (Hasselt, België), Yorkshire Dance (Leeds). Sinds 2009 geeft hij zijn eigen aanpak ‘Instinctive Performance’ aan de Theateracademie in Maastricht. Hij is ook uitgenodigd om workshops te geven bij o.a. Atelier de Paris, OperaEstate Festival en Edinburgh Festival. In 2017 richtte hij het gezelschap op: Corpo Máquina Society (Tilburg/Breda).
Verbindende factor in het werk van Corpo Máquina Society is steeds Instinctive Performance zoals ontwikkeld door Guilherme Miotto; een aanpak die het lichaam in beweging zet vanuit de fysieke herinnering aan eerdere ervaringen. Drijfveer achter het werk is de overtuiging dat in ieder mens een danser schuilt die in staat is om muren omver te werpen, schotten neer te halen en vastgeroeste vormen en verhoudingen tussen mensen te doorbreken. De professionele focus, talentontwikkeling, cultuurparticipatie en sociaal artistieke projecten smelten steeds meer samen. De wisselwerking zorgt voor verrassende ontmoetingen tussen mensen met uiteenlopende achtergronden.
Guilherme Miotto (artistiek) en Heleen Volman (organisatorisch)
Moniek Merkx – voorzitter
Wilbert van Herwijnen – penningmeester
Maudy Keulemans – secretaris
Het salaris van de directieleden wordt vastgesteld door het bestuur met inachtneming van de vigerende wet- en regelgeving (Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector).
Leden van het bestuur ontvangen voor de uitoefening van hun functie geen beloning. Kosten die door leden worden gemaakt in de uitoefening van hun functie worden op declaratiebasis vergoed.
Corpo Máquina hanteert de cao toneel en dans en werkt volgens de Governance Code Cultuur. Wij onderschrijven de Fair Practice Code en de Code Diversiteit & Inclusie.
Van 2021-2024 werkt Corpo Máquina met structurele ondersteuning vanuit de gemeente Tilburg en de gemeente Breda, de provincie Noord-Brabant en Fonds Podiumkunsten. Voor de projecten op het gebied van cultuurparticipatie werken we met middelen uit de amateurregeling van de provincie Noord-Brabant en van 2023-2026 met een budget van Fonds Cultuurparticipatie uit de regeling Samen Cultuurmaken Verbreden.
Fonds Podiumkunsten, provincie Noord-Brabant, gemeente Tilburg en gemeente Breda hebben hun ondersteuning ook voor de periode 2025-2028 toegezegd.