Three Studies (for a self portrait)

Learn more

choreografie Simon Bus / dans Alesya Dobysh, Liam McCall, Simon Bus / sound Boris de Klerk / set design Ines Borovac en Ned Kaar / light design Erik van de Wijdeven 

Kun je via andermans lichaam een portret van jezelf maken?

Simon Bus heeft een fascinatie voor ‘het zelfportret’ en documenteert zijn activiteiten als breakdancer al vanaf zijn eerste jaren met zelfportretten op video.

Voor hem is het een manier van reflectie geworden. Ook zijn interesse in beeldende kunst kijkt hier om de hoek. Beeldend kunstenaars zetten het zelfportret immers in om te oefenen en te experimenteren met stijl en techniek.
In 2019 maakte Simon de solo Self portrait, man on orange floor. Three studies (for a self portrait) is hierop zijn vervolgstap. Een avondvullende dansvoorstelling met drie in elkaar verweven solo’s. De zelfportretkunst benadert vanuit het perspectief van de dans: virtuoos portretteren de drie dansers in poses en bewegingen en overweldigen het publiek met een aaneenschakeling van tableaux vivants die schommelen tussen introspectie en karikatuur.
Simon Bus (1989) werkt voor het eerst samen met Guilherme Miotto in 2016. Sindsdien heeft Simon onder de vleugels van Corpo Máquina Society een indrukwekkend aantal projecten gerealiseerd en kenmerkt zijn taal zich steeds duidelijker door een intelligente samensmelting van verschillende dansstijlen. Voor Corpo Máquina Society en de Corpo Máquina-makers is het glashelder dat wat we hedendaagse dans noemen relevant en levend blijft als het zich voedt met de energie, intuïtie en authenticiteit van vormen en stijlen uit de zogenoemde urban dance – vormen die verankerd zijn in de persoonlijke ervaring van dansers en makers; stijlen die ieders uniciteit consequent als uitgangspunt nemen.