wat we aan het doen zijn

POLES

– persoonlijk en openbaar – 

Een voorstelling van Corpo Máquina’s artistiek leider Guilherme Miotto voor paaldans-virtuoos Yvonne Smink. Een fontein van aftasten en vertrouwen. Met een live soundscape van muzikant/componist Isaac Poels.

Paaldanseres Yvonne Smink is meervoudig kampioen Nederlandse pole en maakt internationaal furore. In POLES onderstreept Miotto Yvonnes ijzersterke techniek en laat hij vooral ook de blijd-schap van haar no-nonsense verschijning stralen. Met haar nuchtere aanpak en gezonde blos baant Yvonne zich een weg door de stalen buizenconstructie die Guilherme haar voorstelt. Vastberaden manoeuvreert ze haar virtuositeit in voor ieder voorstelbare zones. Op het scherpst van de snede van persoonlijke ruimte en openbaarheid bezorgt ze ons kippenvelmomenten van lichamelijkheid en intimiteit. Vol overgave activeert ze ieders zintuiglijkheid, rekt hem op, breidt hem uit.

Choreografie: Guilherme Miotto, Performer: Yvonne Smink, Muziek en muzikant: Isaac Poels, Toneelbeeld en kostuums: Anne Habermann, Lichtontwerp: Erik van de Wijdeven en Guilherme Miotto, Dramaturgie: Moos van den Broek, Artistiek assistent: Varenka Theunynck, Instinctive Performance coach: Merlijn De Meyer Engelbeen.

IT TAKES A CHILD TO RAISE A VILLAGE / FREE – 6+

– volwassenen, kinderen, freerun, theater, straat, kunst – 

Bolvormige klimrekken, een groot zwart doek, 4 rode lappen en 8 groene touwen vormen het speelveld van It takes a Child to raise a Village / FREE. Een hartverwarmend project met professionele acteurs, freerunners en muzikanten én jeugd uit de stad waar de voorstelling speelt.

“Maak de kinderen tot middelpunt en wees dienstbaar aan hun voorstellen en nieuwsgierigheid” is de opdracht die Guilherme de volwassenen op het podium geeft. “Want kinderen weten de weg”. Zo komen kinderlijke nieuwsgierigheid en eerlijkheid in de schijnwerpers te staan. De kinderen wakkeren onze oerinstincten aan en wekken betrokkenheid en gemeenschapszin op.

FREE is de tweede voorstelling in de serie It takes a Child to raise a Village. Het is een serie voorstellingen die oproept tot een speelser, vrolijker en dienstbaarder samenleven, een samenleven waarin we het geluk in onszelf en in elkaar vinden. In een totaal vanzelfsprekende uitwisseling werken kids en theaterprofessionals samen en halen het beste in elkaar naar boven.

 “Wat hier gebeurde, was magisch” schreef journalist Wijbrand Schaap naar aanleiding van het work in progress dat hij zag tijdens Theaterfestival Boulevard. “De concentratie, de overgave, de zorg was hartveroverend mooi… Hier leren kinderen dat grenzen verlegd kunnen worden, en veiligheid iets is waar je samen voor zorgt.”

Choreografie: Guilherme Miotto, Performers: Kim Boogaard, Tim van den Bos de Lucas, Shanaya Dap, Alex Fito Ayala, Merlijn De Meyer Engelbeen, Bob Ott, Muzikanten: Isaac Poels, Pedro Paixao, Toneelbeeld en kostuums: Anne Habermann, Licht: Erik van de Wijdeven, Dramaturg: Moos van den Broek.

Mondo Perfetto 

Mondo Perfetto is een voorstelling van de hand van choreograaf en Corpo Máquina’s artistiek leider Guilherme Miotto. In Mondo Perfetto onderzoekt Guilherme hoe ons denken beweging beïnvloedt en hoe beweging de geest vormt. Vanuit het idee dat lichaam, geest, ziel en ruimte op zo’n fundamentele manier met elkaar verweven zijn, trekt hij de mogelijkheid om één van deze elementen los van de ander te zien in twijfel. In de eenvoud van beweging probeert hij een manier te vinden om de gelaagde realiteit waarin we ons bevinden met publiek te delen.

Guilherme treedt zelf op als danser in Mondo Perfetto, samen met de Zweedse danseres Julia Nielsen. In een open en gedeelde ruimte ontrafelt Guilherme diep in het lichaam verborgen intenties en probeert hij het wát met het wáár te verbinden. Strategie hierbij is om alle elementen van zijn werk – aanwezigheid, gedachten, verbeelding, dans, muziek – te benaderen als vibraties. Trillingen die ingezet kunnen worden om de scherpe randen te vervagen van de grenzen waarmee we onszelf in ons hoofd scheiden van elkaar en van de dingen om ons heen. Zo ontstaat een oproep tot eenheid binnen een door onszelf veroorzaakte, verstrooide werkelijkheid. De voorstelling heeft een interactief einde waarbij de gemeenschap/het publiek is uitgenodigd om deel te nemen.

In Mondo Perfetto werkt Guilherme samen met de klassieke percussionist Pedro Paixão. Proces en voorstelling worden door Pedro begeleid met composities van J.S. Bach op de marimba. Pedro is een geschoolde muzikant die muziek eerder benadert via zijn zintuigen dan via kennis. Pedro’s intuïtieve manier van spelen past perfect bij een danswerk.

In Mondo Perfetto speelt Pedro de volgende composities van Bach:

  • Cellosuite nr.1 in G groot BWV 1007
  • Cellosuite nr.5 in C klein BWV 1011
  • Chaconne uit vioolpartita nr.2 in D klein BWV 1004

Alle drie de muziekstukken worden live uitgevoerd. De marimba brengt de verborgen vibraties onder deze legendarische composities aan de oppervlakte. De suites die Bach oorspronkelijk componeerde als studie voor het lage register van de cello, zetten we in als drijvende kracht om verschillende vibra-ties in het lichaam te onderzoeken. Het geluid dat in de ruimte, de lichamen van de uitvoerders en in het publiek vibreert, is een gemeenschappelijke basis waarin ervaren voorafgaat aan begrijpen.

Choreografie: Guilherme Miotto / Dans: Julia Nielsen, Guilherme Miotto / Muzikant: Pedro Paixão / Dramaturgie: Moos van den Broek / Vormgeving en kostuums: Anne Habermann / Lichtontwerp: Erik van de Wijdeven / Repetitor: Varenka Theunynck / Productie: Corpo Máquina Society

Mede mogelijk gemaakt door FPK, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Breda, Gemeente Tilburg.

Making Station meets Politie

De Making Station workshops die we voor de politie organiseren zijn onderdeel van een 5-daagse training voor een groep van 8 startende agenten.

De training geven we vorm samen met HZT en R-Newt. In de workshops maken de agenten kennis met onze dagelijkse artistieke praktijk.

De deelnemers aan de cursus nodigen we bij ons uit in het speellokaal van basisschool De Vlashof om daar twee sessie van Making Station mee te maken. 

In Making Station werken kinderen van 6-13 jaar uit de wijk samen met acteurs, dansers, muzikanten en bewegers van verschillende achtergronden.

Samen improviseren ze: ze maken en presenteren korte scenes. 

In de eerste werksessie is de vraag aan de agenten om te observeren. Vervolgens bereiden ze in de tweede workshop een Making Station-werksessie met de kinderen voor met de acteurs, dansers, bewegers en muzikanten.

Aan het einde van de dag gaan ze allemaal samen met de kinderen de vloer op.

1 en 8 maart voorbereidingen met de kinderen

15 en 22 maart met kinderen en agenten

Met Isaac Poels, Pedro Paixão, Kelly Vanneste, Jolanda Bazzi, Raïfa Bazzi, Bob Ott, Ali Zanad, Guilherme Miotto.

Slapstick Workshop – Klup Up

Klup Up – Den Bosch – BS de Kruiskamp 

4, 11, 18, 25 Maart 

8, 15 April

6, 13, 27 Mei 

3 June

Over een berg springen, uit de lucht komen vallen of trillen als een springveer? In tekenfilms kan alles. En wist je dat iedereen zo kan bewegen? Samen rollen, rennen, duiken en zweven? Als docent werk jij met jouw klas samen met drie trainers die gewend zijn om te bewegen als in een tekenfilm. Ze hebben een aantal scènes voorbereid die ze om beurten tonen: een aaneenschakeling van grappige situaties waarin fysieke actie de motor is. Daarna is het aan de kinderen om de vloer op te gaan en in het materiaal van de scènes te kruipen. Met begeleiding van de spelers en met geluiden van een hilarische soundscape. Superleuk om samen te doen.

Met Ali Zanad, Balder Hansen, Bob Ott, Jolanda Bazzi, Raïfa Bazzi, Kelly Vanneste, Myrthe Marchal, Pedro Paixão, Guilherme Miotto.