In concert-voorstelling Mondo Perfetto presenteert Corpo Máquina’s artistiek leider Guilherme Miotto een mix van golven en impulsen. In de eenvoud van beweging probeert hij een manier te vinden om de gelaagde realiteit waarin de spelers zich bevinden met publiek te delen. Monumentale gebaren en klanken ontmanteld in stappen en ritmes. Een kerkachtig theater, een plek van rituelen. Waar we samenkomen om te overpeinzen, op zoek naar een pad.
Guilherme treedt zelf op als danser, samen met danseres Julia Nielsen. Percussionist Pedro Paixão speelt Bach live op de marimba. In een open en gedeelde ruimte ontrafelt Mondo Perfetto diep in het lichaam verborgen intenties. Strategie hierbij is om alle elementen in de voorstelling – aanwezigheid, gedachten, verbeelding, dans, muziek – te benaderen als vibraties. Trillingen die ingezet worden om de grenzen waarmee de spelers van elkaar en van de omgeving zijn afgescheiden te bevragen en te vervagen. Zo ontstaat een verlangen tot eenheid binnen een werkelijkheid die we in het dagelijks leven vaak als verknipt en verstrooid ervaren.
Concert-voorstelling Mondo Perfetto creëert een ruimte waarin het publiek zich uitgenodigd voelt om in het hier en nu te zijn, referenties los te laten en de eigen verbeelding te laten spreken.
Pedro Paixão is de muzikant in Mondo Perfetto. De volgende composities speelt hij bij iedere voorstelling live:
De marimba brengt de verborgen vibraties onder deze legendarische composities aan de oppervlakte. De suites verkennen lage registers en worden als drijvende kracht ingezet om verschillende vibraties in het lichaam te onderzoeken. Het geluid dat in de ruimte, de lichamen van de uitvoerders en in het publiek vibreert, is een gemeenschappelijke basis waarin ervaren voorafgaat aan begrijpen.
De muziek fungeert als een stem, een structuur. Daarmee wordt een dialoog aangegaan, vergelijkbaar met de dialoog met de ruimte.
choreografie Guilherme Miotto / dans Julia Nielsen, Guilherme Miotto / muzikant Pedro Paixão / dramaturgie Moos van den Broek / vormgeving en kostuums Anne Habermann / lichtontwerp Erik van de Wijdeven / repititor Varenka Theunynck / productie Corpo Máquina Society
Mede mogelijk gemaakt door FPK, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Breda, Gemeente Tilburg.
Een voorstelling van Corpo Máquina’s artistiek leider Guilherme Miotto voor paaldans-virtuoos Yvonne Smink. Een fontein van aftasten en vertrouwen. Met een live soundscape van muzikant/componist Isaac Poels.
Paaldanseres Yvonne Smink is meervoudig kampioen Nederlandse pole en maakt internationaal furore. In POLES onderstreept Miotto Yvonnes ijzersterke techniek en laat hij vooral ook de blijd-schap van haar no-nonsense verschijning stralen. Met haar nuchtere aanpak en gezonde blos baant Yvonne zich een weg door de stalen buizenconstructie die Guilherme haar voorstelt. Vastberaden manoeuvreert ze haar virtuositeit in voor ieder voorstelbare zones. Op het scherpst van de snede van persoonlijke ruimte en openbaarheid bezorgt ze ons kippenvelmomenten van lichamelijkheid en intimiteit. Vol overgave activeert ze ieders zintuiglijkheid, rekt hem op, breidt hem uit.
choreografie Guilherme Miotto / performer Yvonne Smink / muziek en muzikant Isaac Poels / toneelbeeld en kostuums Anne Habermann / lichtontwerp Erik van de Wijdeven en Guilherme Miotto / dramaturgie Moos van den Broek / artistiek assistent Varenka Theunynck / Instinctive Performance coach Merlijn De Meyer Engelbeen.
Corpo Máquina Society streeft bij elke productie om verbindingen te leggen met het publiek. Daarom worden er regelmatig workshops & bijeenkomsten georganiseerd in de kerken waar gespeeld wordt, zodat iedereen uit de gemeenschap welkom is om deel te nemen. Deze bijeenkomsten bieden een gelegenheid om samen te komen, te leren en elkaar te inspireren. We vinden de aanwezigheid van deelnemers goud waard en tegelijkertijd bieden we ze een mooie unieke ervaring.
In aanloop naar de premiere van Mondo Perfetto, nodigden we onder andere in april 2024 belangstellenden uit in de Pleitzaal van Huis73 in Den Bosch. Het publiek, jong en oud, bewoog tijdens deze bijeenkomst alsof het de eerste keer was. Eén van de opdrachten die Guilherme in deze workshop gaf, was om in tweetallen elkaars handen te bekijken alsof je voor het eerst in je leven handen zag. Een deelnemer gaf aan: “Morgen tijdens de afwas zal ik anders kijken naar mijn handen en hoe ze bewegen. Deze avond werkte vertragend en inspirerend. Dit moet iedereen ervaren.”
– volwassenen, kinderen, freerun, theater, straat, kunst –
Bolvormige klimrekken, een groot zwart doek, 4 rode lappen en 8 groene touwen vormen het speelveld van It takes a Child to raise a Village / FREE. Een hartverwarmend project met professionele acteurs, freerunners en muzikanten én jeugd uit de stad waar de voorstelling speelt.
“Maak de kinderen tot middelpunt en wees dienstbaar aan hun voorstellen en nieuwsgierigheid” is de opdracht die Guilherme de volwassenen op het podium geeft. “Want kinderen weten de weg”. Zo komen kinderlijke nieuwsgierigheid en eerlijkheid in de schijnwerpers te staan. De kinderen wakkeren onze oerinstincten aan en wekken betrokkenheid en gemeenschapszin op.
FREE is de tweede voorstelling in de serie It takes a Child to raise a Village. Het is een serie voorstellingen die oproept tot een speelser, vrolijker en dienstbaarder samenleven, een samenleven waarin we het geluk in onszelf en in elkaar vinden. In een totaal vanzelfsprekende uitwisseling werken kids en theaterprofessionals samen en halen het beste in elkaar naar boven.
“Wat hier gebeurde, was magisch” schreef journalist Wijbrand Schaap naar aanleiding van het work in progress dat hij zag tijdens Theaterfestival Boulevard. “De concentratie, de overgave, de zorg was hartveroverend mooi… Hier leren kinderen dat grenzen verlegd kunnen worden, en veiligheid iets is waar je samen voor zorgt.”
choreografie Guilherme Miotto / performers Kim Boogaard, Tim van den Bos de Lucas, Shanaya Dap, Alex Fito Ayala, Merlijn De Meyer Engelbeen, Bob Ott / muzikanten Isaac Poels, Pedro Paixao / toneelbeeld en kostuums Anne Habermann / licht Erik van de Wijdeven / dramaturg Moos van den Broek.